måndag 23 februari 2009

MELODIFESTIVALEN!


Bättre sent än aldrig brukar man säga. Men här kommer mina åsikter om helgens tävlande schlagerkungar-drottningar.

Melodi nr 1 Velvet-The queen
Discopopen gjorde låten lite mer spännande, men texten fick en tillbaka till då man var liten och diggade Askungen, Törnrosa mm. Velvet's utstyrsel visade också från början (!) hur man drömde om klänningarnas design aldrig skulle bli för mycket. Men efter några drömska ord om hur ens prins skulle vara så åkte klänningens kjol upp och guess what? Ut ur kjolen hoppar söta dansare ut och det kan jag ju säga att jag knappast drömt om. Men den sagolika sagovärlden som går från präktig Scarlett O'Hara i gigantisk krinolin med puffblus till syndiga "pubertala-pojk-sagovärlden i puderrosa korsett-underbyxa. Stifullt, men lite barnförbjudet?


Melodi nr 2 Rigo & the Topaz Sound feat. Red fox-I got U

Det här gänget gillade jag karpt medan det fullkompligt osar kaxigt storband i 60-talets storbandsjazziga Las Vegas. Dom röda retro kostymerna får deras annars säkert väldigt hippa outift att se ut som rediga stadiga män och kvinna. Låten hade ett härligt flow och trummisen var den stiligaste på länge. Ingen modemiss här inte.


Melodi nr 3 Molly Sandén-Så vill stjärnorna


Jag tror nog att alla fängslas när Molly öppnar truten och tonerna svävar ut. Låten var fin och så men jag hade faktiskt hoppas på att hennes fina stämma skulle fått en kanske engelsk låt med mer utmaning. Men vi får hoppas på att ifall hon lyckas förtrolla Svergie, att låtens översättning inte blir allt för tokig. Hennes oskuldsfulla vita sommarklänning med fina broderade detaljer fick mig avundsjuk. Hon lyckades inte bara med klänningen utan också med vackert hårsvall och härliga, matchande accesoarer.


Melodi nr 4 E.M.D-Baby goodbye



Jag har aldrig riktigt gillat E.M.D. Trots deras goda talanger och utseende så lyckas dom inte charma mig. Kan det bero på min lilla fobi för pojkband eller är det bara det att alla grabbarna, allihopen har vart flickfavoriter i talangtävlingen Idol. Men låten i sig tycker jag lät lite som en vanlig E.M.D skröna. En ny radioplåga som funkar på tex Kraftskivan i Klabböle. "U I K"
Outfiten var tråkig, hade hoppats på mer spex av grabbarna men dom nöjde sig med en frack och hög hatt. Fyndigt, men inte Fashion nog.


Melodi nr 5 Mikael Rickfors-Du vinner över mig


En gubbe som verkar ha varit med i branshen länge och något som fångade mitt intresse var att han tillochmed spelat med the one and only >Tears in heaven<>


Melodi nr 6 Maja Gullstrand-Här för mig själv



Krulliga lockar och vit kort sidenklänning må funka för kvällen, men låten? En slow låt som fick en i gungning, men texten fick mig bara at tänka på Petra Medes citat "..och här kommer en låt om onani". Eller, ja. Något sådant liknande. Låten föll mig inte i smaken och klänningens övredel var lite tråkig. Som klänningen i helhet egentligen.


Melodi nr 7 Sofia-Alla

Som man fick höra i den lilla infosnutten som dom spelar upp innan låten drar igång, så märkte man att hon avgudat Madonna. Hur såg man det? Jo, på utstyrseln. En lite vågad svart body som det bara skrek "MADONNA" om. Men höga stövlar fick hennes fina kropp att verka kort och benen minimala. Låten hade annars ett härligt trumsound men faktiskt så trodde jag att det var en svensk schlagerfestival, inte en grekisk.


Melodi nr 8 BWO-You're not alone



BWO har alltid sin poppiga musik i samma takt,samma text och samma sound. Men just denna låt chockade mig med ett lungt flow, men samtidigt lite disco sådär. Det hederliga BWO soundet var där, såklart, men i en lungare touch. Kläderna däremot fick mig att tänka på när jag jobbar i ladugården. Deras outfit kändes lite 2030 på catwalken.Alexander B:s ridhjälm och piska får mig alltid på fall. Vilken man. Men annars, ja? Behöver jag ens säga mer?

(Foton tagna från svt.se sidan.)


med lite kärlek xoxoxox J


1 kommentar:

  1. OMg Rigo!.Hoppas man träffar honom snart igen asså.. :)
    får säga till syrrans kille att göra lite låtar med honom så gåre fin fint :)

    SvaraRadera